De methodiek van PROFO vzw berust op de volgende vijf pijlers:
1. KLEINSCHALIGHEID
Kleinschaligheid betekent in onze ogen laagdrempeligheid. Bereikbaarheid en aanspreekbaarheid van leidinggevenden en personeel zijn essentiële elementen van onze basishouding. Dat creëert betrokkenheid en verhoogt het ‘wij-gevoel’ bij onze medewerkers. Wij willen de voordelen van een ruime aanwezigheid op het begeleidingsveld combineren met herkenbaarheid en overzichtelijkheid van kleine schoolnabije afdelingen.
De voordelen hiervan voor onze klanten zijn:
Aanspreekbaarheid van de begeleiders
Inspraak door regelmatig overleg
Snel bijsturen
Inkrimpen wachtlijsten
2. ZORG VOOR ANDEREN
Zorg voor onze medewerkers
Zorg voor de jongeren die begeleid worden
Zorg voor de scholen die toeleveren
Zorg voor de gemeenschap door efficiënte inzet van de ons toegekende middelen
3. HOOG NIVEAU VAN BEGELEIDING
Motivatie van onze medewerkers is voor ons belangrijker dan het diploma waarover ze beschikken
We stimuleren expertisedeling zowel binnen als tussen projecten
We stimuleren bijscholing bij onze medewerkers
Interne overlegmomenten worden georganiseerd op twee niveaus (centraal en lokaal)
We zetten sterk in op de ontwikkeling van organisatie-eigen instrumenten
4. OPEN VENSTER OP DE WERELD
Open venster op de wereld van onze jongeren
Begeleiders zijn vertrouwd met jongerencultuur
Begeleiders zijn steeds op zoek naar activerende werkvormen: rap, graffiti, …
Geen vooroordelen – elke jongere telt maximaal omwille van zijn eigenheid
Vertrouwensband met de jongeren door discrete ondersteuning
Open venster op de wereld van onze medewerkers
Flexibele arbeidsuren
Mogelijkheid tot thuiswerk voor administratie
Stimuleren van verantwoordelijkheid door ruimte te laten voor zelf organiseren van werk en tijdsbesteding
Levensfasebewust personeelsbeleid (aandacht voor gezinssituatie, jonge kinderen, …)
Ontplooiingskansen bieden door uitdagende taakpakketten, taakroulatie
Zelfsturende regionale teams nastreven door taakverbreding en taakverrijking.
Open venster op de wereld van de toeleiders
Maximale empathie
Rekening houden met de schooleigen problematiek (lessenroosters, leerling-populatie..)
Nauwe samenwerking met frequente terugkoppeling en overlegmomenten
Open venster op de wijde wereld
Zowel medewerkers als jongeren stimuleren om een ruimere visie te ontwikkelen op onder andere arbeidsdeelname, “multi- cultuur” in de ruime betekenis
Tolerantie en inclusie actief aanmoedigen
Deelnemen aan externe projecten zoals "jongerenambassadeurs voor werk"
Gebruik maken van materialen en methodieken ontwikkeld binnen internationale projecten
5. KLANTGERICHTHEID
Geen topzware maar een transparante, nabije onderneming
Onze middelen investeren in de projecten en niet in een logge bedrijfsstructuur