CONTACT

PROFO vzw
Willebroekkaai 36
1000 Brussel

T: 02/790.96.77
E: [email protected]

Organigram

 Contacteer ons

METHODIEK

De methodiek van PROFO vzw berust op de volgende vijf pijlers:

1. KLEINSCHALIGHEID

Kleinschaligheid betekent in onze ogen laagdrempeligheid. Bereikbaarheid en aanspreekbaarheid van leidinggevenden en personeel zijn essentiële elementen van onze basishouding. Dat creëert betrokkenheid en verhoogt het ‘wij-gevoel’ bij onze medewerkers. Wij willen de voordelen van een ruime aanwezigheid op het begeleidingsveld combineren met herkenbaarheid en overzichtelijkheid van kleine schoolnabije afdelingen.

De voordelen hiervan voor onze klanten zijn:

  • Aanspreekbaarheid van de begeleiders
  • Inspraak door regelmatig overleg
  • Snel bijsturen
  • Inkrimpen wachtlijsten

2. ZORG VOOR ANDEREN

  • Zorg voor onze medewerkers
  • Zorg voor de jongeren die begeleid worden
  • Zorg voor de scholen die toeleveren
  • Zorg voor de gemeenschap door efficiënte inzet van de ons toegekende middelen

3. HOOG NIVEAU VAN BEGELEIDING

  • Motivatie van onze medewerkers is voor ons belangrijker dan het diploma waarover ze beschikken
  • We stimuleren expertisedeling zowel binnen als tussen projecten
  • We stimuleren bijscholing bij onze medewerkers
  • Interne overlegmomenten worden georganiseerd op twee niveaus (centraal en lokaal)
  • We zetten sterk in op de ontwikkeling van organisatie-eigen instrumenten

4. OPEN VENSTER OP DE WERELD

  • Open venster op de wereld van onze jongeren
    • Begeleiders zijn vertrouwd met jongerencultuur
    • Begeleiders zijn steeds op zoek naar activerende werkvormen:
      rap, graffiti, …
    • Geen vooroordelen – elke jongere telt maximaal omwille van zijn eigenheid
    • Vertrouwensband met de jongeren door discrete ondersteuning
  • Open venster op de wereld van onze medewerkers
    • Flexibele arbeidsuren
    • Mogelijkheid tot thuiswerk voor administratie
    • Stimuleren van verantwoordelijkheid door ruimte te laten voor zelf organiseren van werk en tijdsbesteding
    • Levensfasebewust personeelsbeleid (aandacht voor gezinssituatie, jonge kinderen, …)
    • Ontplooiingskansen bieden door uitdagende taakpakketten, taakroulatie
    • Zelfsturende regionale teams nastreven door taakverbreding en taakverrijking.
  • Open venster op de wereld van de toeleiders
    • Maximale empathie
    • Rekening houden met de schooleigen problematiek (lessenroosters, leerling-populatie..)
    • Nauwe samenwerking met frequente terugkoppeling en overlegmomenten
  • Open venster op de wijde wereld
    • Zowel medewerkers als jongeren stimuleren om een ruimere visie te ontwikkelen op onder andere arbeidsdeelname, “multi- cultuur” in de ruime betekenis
    • Tolerantie en inclusie actief aanmoedigen
    • Deelnemen aan externe projecten zoals "jongerenambassadeurs voor werk"
    • Gebruik maken van materialen en methodieken ontwikkeld binnen internationale projecten

5. KLANTGERICHTHEID

  • Geen topzware maar een transparante, nabije onderneming
  • Onze middelen investeren in de projecten en niet in een logge bedrijfsstructuur